Koersforum
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

<  Actualiteit  ~  Kerk

Manusrex
Geplaatst: 14-10-2010 17:59:23 Reageren met citaat
Moderator Geregistreerd op: 29 Okt 2008 Berichten: 2038
De uitspraken van aartsbisschop André-Joseph Léonard in verband met aids roepen hevige reacties op. In een nieuw boek heeft Léonard het over aids als een vorm van immanente rechtvaardigheid.

Vlaams parlementslid Jan Roegiers (SP.A) bestempelt de uitspraak van Léonard als weerzinwekkend. "Ik vraag me af welke pijnlijke en dodelijke ziekte hij zijn priesters die zich hebben bezondigd aan kindermisbruik, nu gaat toewensen", zegt Roegiers. "Hij heeft er blijkbaar bewust voor gekozen dergelijke pijnlijke uitspraak te doen. Ik weet niet of hij beseft welke vorm van lijden die ziekte veroorzaakt", aldus nog Roegiers.

Senator en gynaecoloog Marleen Temmerman (SP.A) vindt dat de totale oplage van het boek van Léonard naar de papierversnipperaar mag. Zij vraagt zich af wat Léonard bedoelt met zijn uitspraak. "Als dat is 'eigen schuld, dikke bult', dan denk ik dat de katholieke kerk echt wel op een dood spoor zit", zegt Temmerman. "Baby's met hiv die aids krijgen via de moeder, is dat voor Monsieur Léonard ook gerechtigheid? De miljoenen Afrikanen die hiv/aids opliepen is dat ook "gerechtigheid?", vraagt Temmerman zich af.
Verantwoordelijkheid kerk

Groen!-Kamerlid Eva Brems roept haar collega's in het parlement op om samen een resolutie goed te keuren waarin "de misselijkmakende uitspraken van aartsbisschop Léonard in duidelijke bewoordingen worden veroordeeld".

Volgens Brems vraagt een dergelijke uitspraak om "tegengas". "Er is vrijheid van meningsuiting in ons land, ook om domme dingen te zeggen. Die geldt ook voor de aartsbisschop", zegt Brems. "De scheiding van kerk en staat maakt het bovendien moeilijk om Léonard formeel op het matje te roepen. Maar een dergelijke uitspraak van iemand met een zodanige morele gezagspositie, vraagt om een sterke reactie."

Brems is nog het meest geschokt doordat Léonards uitspraak precies aids betreft. "Door haar onverantwoordelijke standpunt inzake het gebruik van condooms draagt de katholieke kerk een verpletterende verantwoordelijkheid op het vlak van aids", aldus nog Brems.
"Debat over kerkbelasting"

"De uitspraak van aartsbisschop André-Joseph Léonard dat "aids een vorm is van immanente rechtvaardigheid" is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar", schrijven Kamerlid Gwendolyn Rutten en senator Nele Lijnen van Open VLD in een persmededeling.

"Deze uitspraak bewijst eens te meer hoe ver de kerkelijke structuren van de maatschappelijke realiteit van dit land staan. De tijd is dan ook meer dan rijp voor een debat over een kerkbelasting", vinden Rutten en Lijnen.

Ze wijzen erop dat de katholieke kerk momenteel het grootste deel van de overheidssubsidies aan de verschillende godsdiensten binnenrijft, wat volgens hen niet meer overeenstemt met de sociologische realiteit.

"Wij zijn absolute voorstander van de vrijheid van meningsuiting", zegt Rutten, "maar we vinden wel dat de burger bij het horen van zulke uitspraken zou mogen zeggen: niet met mijn belastinggeld!"
Jammer

Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) noemt de uitspraak van Léonard bijzonder jammer. "Ten gronde ben ik het er niet mee eens", zegt Vandeurzen, "maar ik betreur ook dat hiermee aan een aantal mensen een soort schuldgevoel wordt meegegeven."

"De aartsbisschop is natuurlijk een man die een mening heeft, alle respect daarvoor, maar moet men dat dan ook nog met een dergelijk accent in een boek schrijven en dat op een moment dat de kerk met heel wat interne uitdagingen geconfronteerd wordt?", vraagt Vandeurzen zich nog af.



On voor stelbaar. Moest ne gewone mens zoiets zeggen staken ze hem mssn in den bak.. vrijheid van meningsuiting noemen ze dit dan Rolling Eyes En dan verschieten ze ervan da niemand nog naar de kerk gaat, ge zou gvd voor minder Rolling Eyes Hij moest zelf ies kanker krijgen of een vergelijkbare ziekte, hij zou dan wel weten waarover hij spreekt.. "immanente rechtvaardigheid", dikke schande

_________________
ABT 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 + Eerste inwoner Duizend Appels (2009, 2010, 2011) Cool
Profiel bekijken Stuur privébericht
Desiderius
Geplaatst: 14-10-2010 18:55:49 Reageren met citaat
Site Admin Site Admin
Geregistreerd op: 29 Okt 2008 Berichten: 2537 Woonplaats: sinaai
echt heel stomme uitspraak

_________________
ABT 2005, 1e Sinaai inwoners 2010, ABT 2011

www.gebroedersverlee.webs.com
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger

Berichten van afgelopen:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum